Megtörtént a rendelõintézet mûszaki átadása

20100813k.jpgAugusztus 10-én megtörtént a felújított, kibõvített Bonyhád Városi Kórház és Rendelõintézet mûszaki átadása, már csak takarítási munkák vannak hátra ahhoz, hogy teljesen használatba lehessen venni az épületet. Várhatóan szeptember közepéig minden szakrendelõ a végleges helyére költözik. Dr. Barcza Zsolt igazgató-fõorvossal beszélgettem a megújult épület emeletén, ahova az igazgatás augusztus 9-én már felköltözött.

– Elsõként a fizikoterápia, gyógytorna, gyógymasszázs, magnetoterápia költözik a legfelsõ szintre. Valószínûleg ezen a héten a kardiológiai szakrendelõ bútorait, mûszereit is áthelyezzük. Erre azért most lenne a legjobb lehetõség, mert õk jelenleg szabadságon vannak, és amikor 23-án jönnek, már az új helyen tudnának rendelni. A kardiológián többhónapos elõjegyzések vannak, õket nem tudnánk rendelés közben költöztetni. A bonyhádi képújságban olvasható lesz, hogy mikor mely szakrendelések költöztetése kezdõdik meg, a további részletekrõl napi pontossággal a kartonozóban adnak tájékoztatást. A labor valószínûleg szeptember elsõ hetében költözik, ott komoly gépek, laborautomaták vannak, melyeket csak akkor szeretnénk idehozni, ha már a helyükön vannak a szakrendelõk. Várhatóan szeptember második felében lesz az épület hivatalos átadása, illetve az egész pályázat lezárása.

– A pályázati keretbõl vásárolt új mûszerek mind megérkeztek már?

– A többségük már tavaly nyáron megérkezett, hisz az építkezés idején is dolgoztunk, és ezeket a mûszereket már tudtuk használni. A digitális röntgenkészülék érkezett utoljára, a 80 millió Ft-os eszközt már használják a röntgenosztály dolgozói. A dolgozókat be kellett tanítani a csúcstechnológia kezelésére: megszûnt a röntgenfilm, minden digitálisan van rögzítve számítógépben, LCD monitorokon nézik és értékelik a felvételeket. Egyébként a bútorok mindenhova bekerültek már, többnyire az árnyékolók, függönyök is a helyükön vannak. Az informatikát, a telefont még ide kell telepíteni. Örömteli, hogy a tervek szerint minden elkészült határidõre.

– Hogy képzeljék el a betegek, milyen lesz az új épületbe belépni?

– Biztos vagyok benne, hogy mindenki hamar meg fogja kedvelni az épületet, hatalmas terek vannak váróként. Mindenhol ki van táblázva, hogy mi hol található, digitális betegbehívó táblák lesznek, a várókban LCD TV-k, hogy a várakozó betegek ne unatkozzanak. A fõbejárat a kupolaépület. A szakrendelõk rendelési ideje 8-tól 14 óráig tart, így terveink szerint 7-tõl 15 óráig lesz nyitva a szakrendelõ. Mindenhol a legmodernebb felszereltség lesz, nem engedhetjük meg, hogy éjjel-nappal nyitva legyen.

– Sok szó esik a kórházak finanszírozásáról.

– Most inkább azt emelném ki, hogy a légkör, a minisztérium felfogása és hozzáállása pozitívan változott az elõzõ évekhez képest. A kórházaktól augusztus elején kértek egy korrekt, mindenre kiterjedõ adósságállományi adatszolgáltatást, ezt mind a 173 kórház idõre leadta, így mi is. A minisztériumból pedig rögtön köszönõ e-mailt kaptunk, ilyen az elõzõ 6-7 évben nem volt, eddig csak ukázok voltak, megbeszélés nélkül hozott döntések. Most hogy megvalósult ez a projekt Bonyhádon, reményeim szerint az év vége felé engedélyezni fogják a pályázatban leírt plusz kapacitásokat is. Ez azt jelenti, hogy amennyivel többet tudunk dolgozni, azt ki is fizeti az egészségbiztosító. Nyilván van logisztikai, szervezési, személyi, tárgyi, eszköz meg helyiség feltétele, hogy mindezt meg tudjuk csinálni, de természetes hogy igyekezni fogunk, hisz így a kórház finanszírozási helyzete sokat javulhat. Egyébként már az utóbbi 3-4 hónapban javult is, mert az ápolási osztályon még márciusban megemelte az önkormányzati képviselõ-testület a fizetendõ összeget. A krónikus osztályoknál minden költözködés lezajlott a fekvõbeteg osztályok vonatkozásában, ez mind azt jelentette, hogy a teljesítményük emelkedett, mert most már normál üzemmód alakult ki. Tehát a kórházunk finanszírozási helyzete az egy évvel ezelõttihez képest lényegesen jobb. Az adósság az megvan, kb. olyan szinten, mint tavaly decemberben. Ehhez persze kellett a képviselõ-testület támogatása, ami ebben az évben 30 millió Ft-ot jelentett. Most pedig hónapról hónapra javul a finanszírozásunk, május óta némileg több pénzt kapunk a biztosítótól. Ha november 1-tõl el tudnánk indulni az új kapacitásokkal, akkor januártól – mert ugye 2 hónappal késõbb jön a finanszírozás – már a havi bevételünkbõl (a bérek, közüzemi költségek, rezsi, stb. kifizetését követõen) maradna is, ilyen nagyon régen volt. És reményeim szerint a megmaradó összeg egy részét az adósságkonszolidációra tudnánk fordítani.