A Dyslexiás Gyermekekért Tolnában Egyesület novemberi összejövetelén közel hatvanan vettek részt egy könyvbemutatón. Az egyesület két alapító tagja, Lukács Józsefné és Ferencz Éva mutatta be „A játék nem csak játék?” címû kötetét, mely az óvodás korúak matematikai fejlesztését segíti. A könyvbemutatón az óvónõi szerzõpáros vetítésen mutatta be, hogy mûködnek a gyakorlatban a feladatsorok.
Matematikai fejlesztõ könyv a dyslexia megelõzésére
A dyslexia, az olvasási-, tanulási zavar az idegrendszer mûködési problémája, amit okozhat akár szülés körüli, akár kisgyermekkorban elszenvedett sérülés. A dyslexiás gyermek legtöbb esetben ép értelmû, és ehhez viszonyítjuk azt, hogy milyen erõfeszítések árán tanult meg olvasni. A dyslexia tünete lehet, hogy a fiatal rendkívül lassan olvas, nagyon sok hibát ejt, rossz a szövegértése, a helyesírása, gyakran a külalakkal is problémája van. Létrejöhetnek másodlagos tünetek, melyek a magatartásban jelennek meg: visszahúzódóvá, szorongóvá, vagy éppen vagánnyá válhat a gyerek. Mindez azért történik, mert titkolni akarja a problémát.
Külön törvények vonatkoznak a dyslexiás gyermekre. Joga van heti két óra államilag finanszírozott fejlesztõ foglalkozásra. Lehetõség van pl. a helyesírás, a hangos felolvasás, az idegen nyelv tanulása alóli felmentésre. Szekszárdon van a Tolna Megyei Önkormányzat Pedagógiai Szakszolgálata, hivatalosan õk adhatnak felmentést a gyermeknek egy nagyon részletes vizsgálat után. A vizsgálat elvégzését a szülõ és a pedagógus is kérheti.
Másfél éve alakult meg Bonyhádon a Dyslexiás Gyermekekért Tolnában Egyesület. Elsõ elõadásukon közel százan vettek részt, ami jelzésértékû volt, hiszen a megyében addig egyetlen civil szervezet sem vállalta fel a „divatbetegségnek” titulált dyslexiával való foglakozást. Az egyesület elõadásain azóta is rendszeresen részt vesznek pedagógusok és szülõk is.
A bonyhádi székhelyû egyesület alapító tagjai közül két óvónõ, Lukács Józsefné és Ferencz Éva megszerezték a fejlesztõ pedagógusi szakvizsgát. A képzésnek köszönhetõen megváltozott a szemléletmódjuk a munkájukról és a feladatukról. Mindketten nagyon fontosnak érzik a fejlesztõ játékok mindennapi alkalmazását. Az óvónõk számára a matematikai fejlesztések a legnehezebbek, ezért elkezdtek gyûjtõmunkát végezni, és megcsinálták az éves tematikát a gyakorlati tapasztalataikra építve, hónapokra lebontott ütemtervben. Az eleinte csak saját maguknak összeállított gyûjteményt hiánypótlónak és színvonalasnak találta mind a Baranya, mind a Tolna megyei dyslexiás gyermekekért tevékenykedõ egyesület. Bátorításukra, és támogatásukkal megszülethetett A játék nem csak játék? címû kötet. A két fejlesztõ pedagógus kipróbált, tervezhetõ matematikai jellegû és tartalmú nevelési tervet ad közre a könyvben, mely magába foglalja az óvodai nevelés cél- és feladatrendszerét, a korcsoportokban elérendõ év égi követelményszintet.
A kötet kiadását támogatta a bonyhádi és a hidasi önkormányzat, illetve bonyhádi vállalkozók és magánszemélyek. A Dyslexiás Gyermekekért Baranyában Egyesület akkreditált tanfolyamot indított Pécsett, erre a könyvre támaszkodva.