A vasúti pályabezárások ellen tiltakoznak

Közleményben tiltakoznak a Bács-Kiskun megyei önkormányzati és országgyûlési képviselõk – Zsigó Róbert, Baja és térsége országgyûlési képviselõje, Lukács László, Kiskunhalas alpolgármestere, Bányai Gábor, a Bács-Kiskun megyei közgyûlés elnöke, Bácsalmás és Jánoshalma térségének országgyûlési képviselõje, valamint Potápi Árpád János, Bonyhád-Bátaszék országgyûlési képviselõje – a tervezett vasúti pályabezárások ellen.

A 2009. augusztus 24-én közreadott információk szerint a közlekedési kormánybiztos radikális vasúti pályabezárásokra tett javaslatot. A Bács-Kiskun megyei önkormányzati és országgyûlési képviselõk értetlenül állnak azelõtt, hogy a kiszivárgott tervek szerint a megyében mindenféle egyeztetés nélkül, egy tollvonással megszüntetik a Kiskunhalas – Bácsalmás – Baja – Bátaszék vonalat.

A megyei (Bács-Kiskun megye, Tolna megye) országgyûlési képviselõk és az érintett települések vezetõi, a lehetõ leghatározottabban tiltakoznak a Magyar Államvasutak vonalainak térségüket érintõ bezárásai ellen, és egyben felháborítónak tartják, hogy a pályabezárások elõterjesztõi egyetlen esetben sem informálták terveikrõl az érintett önkormányzatok vezetõit, az itt élõ lakosságot, valamint választott országgyûlési képviselõiket.

Elutasítják a pályabezárásokat, mert Bács-Kiskun közúthálózata rossz, szinte minden számba vehetõ út felújításra szorul, a déli térségben pedig sok esetben rendkívül balesetveszélyes az elmaradott közúthálózat. Elutasítják a pályabezárásokat azért is, mert Bács-Kiskun megyében a buszos tömegközlekedés is fejletlen, fejletlenebb, mint más megyékben.

A megszüntetésre kijelölt vonalon viszont a mai napig sokan, sokszor utaznak. Köztük diákok, akik közül a legtöbben így közelítik meg a déli egyetemvárost, Pécset, illetve Budapestet. Amennyiben a Kiskunhalas – Bácsalmás – Baja – Bátaszék vonalat bezárná a MÁV, a déli térség egyetemi hallgatói csak Budapesten át tudnák megközelíteni Pécset, a bajaiak és a bácsalmásiak pedig vasúti összeköttetés nélkül maradnának, amit elfogadhatatlannak tartanak a képviselõk. Egyben kifejezik aggodalmunkat a Kunszentmárton – Lakitelek – Kiskunfélegyháza – Csongrád – Szentes – Orosháza, Kecskemét – Kiskunmajsa, valamint a Kecskemét – Kiskõrös vonalak tervezett bezárása miatt is. Meggyõzõdésük, hogy ilyen horderejû döntéseket nem szabad a helyben élõk ellenében meghozni, mert ezekben a térségekben a vasút jelenti az egyetlen közlekedési eszközt, és a személyforgalom leállításával teljes kistérségeket szigetelne el a világtól ez a döntés.

A tiltakozók önkormányzati vezetõként, felelõs politikusokként tudják, hogy a kiadásokat kordában kell tartani, és a reális gazdálkodást a MÁV-nak is be kell vezetnie. Ám a nevezett településen élõk közlekedésének védelme érdekében követelik, hogy a menedzseri fizetéseken, a végkielégítéseken, az üzemanyaglopáson és a trükkösen kiszervezett és hatalmas pénzekért visszaszámlázott alvállalkozói munkákon spóroljon a MÁV, ne olyan utazókon, akiknek a vasúti közlekedés az egyetlen lehetõsége.

Amennyiben a bezárások ügyében a közlekedési kormánybiztos álláspontját továbbra is fenntartja, úgy az ott élõk érdekeinek védelmében a képviselõk nem riadnak vissza a törvényes és alkotmányos fellépés teljes eszközrendszerétõl sem.