A napokban jelent meg a Nemzeti Tankönyvkiadó gondozásában a Panoráma sorozat biológia, kémia, fizika, és földrajz tankönyve. Az általános iskolai 7. osztályos földrajz könyvet író szerzõpáros Gruber László és Huszár Tamás. Az alkotók egy idõben munkatársak voltak az MTA-nál, és két évvel ezelõtt kérte fel õket a kiadó a munkára. A könyv háromnegyedét Gruber László, a bonyhádi Petõfi Sándor Evangélikus Gimnázium tanára írta.
– Ilyen szép kivitelû földrajzkönyv még nem jelent meg Magyarországon – mutatja büszkén Gruber a könyvet, melyet gyönyörû fotók színesítenek. – A régi értékeket igyekeztünk benne hagyni a korábbi tankönyvekbõl, és persze az alapkövetelmények is megvannak, hogy milyen témakörök legyenek benne, de azért próbáltunk a szabadságunkkal élni. Azért is speciális ez a kiadvány, mivel a munkatankönyv egy tiltott kategória még Magyarországon, mi elneveztük szakmunkafüzetnek.
– Gondolom az összeállított anyag hozta magával az újfajta elnevezést.
– Úgy épül fel a könyv, hogy mindig van 1-2 ismeretközlõ oldal, aztán jönnek a feladatok, amelyek különbözõ nehézségi fokozatúak: logikai-, számításos- és szubjektív feladatok mellett képanyag-elemzés is szerepel a palettán. Célunk volt elgondolkodtatni a gyerekeket, miközben virtuális utazásokra visszük õket. A terjedelmi megkötések miatt mindössze három olvasmány került be a kiadvány végére. Viszont érdekes cikkeket kerestünk az Internetrõl (pl. a gorillák örökbefogadásáról, vagy épp arról, hogyan lehet egy gyerekjátékkal energiát termelni Afrikában), ezeket biztos el fogják olvasni a tanulók. A témákhoz kapcsolódik 1-1 szövegértési feladat is, ami manapság a kompetencia alapú oktatásban nagy szerepet kap. Minden lecke végén található egy kis angol szótár, illetve egy linkgyûjtemény, ami további kutakodásra ad alkalmat. Aztán minden egyes téma végén természetesen ott az összefoglalás. Újdonság, hogy visszacsatoló leckéket is tettünk a könyvbe, Diákszemmel címmel. Itt azokra a kérdésekre kapnak magyarázatot a fiatalok, amelyekben sokszor tévedni szoktak (pl. mi a különbség a hurrikán, a tornádó és a tájfun között).
– Ön a tanórákon is igyekszik izgalmas dolgokról beszámolni az adott témakör kapcsán. Ezt egy tankönyvben is meg lehet valósítani?
– Mániám, hogy egy földrajz tankönyvben mindenképp legyen egy csomó „hülyeség”. Én a „Nehogy elolvasd” címet adtam volna ennek, végül „No de ilyet” lett a címe, és rengeteg érdekesség van benne országokról, kontinensekrõl. Természetesen fogalomtár is található a könyvben, illetve a legújabb 2007-8-as adatokkal egy függeléktár a borítón. A tankönyvhöz kapcsolódik egy feladatgyûjtemény, illetve a témazáró feladatlapokon most dolgozom. Ami még újdonság, hogy lesz egy Internetes oldala a Nemzeti Tankönyvkiadónak, ahol digitális tananyagként is elérhetõk az újabb fejlesztések. Illetve készül egy tanári kézikönyv is, ami igazából egy megoldókulcs, és a pedagógusok örömmel veszik az ilyen segédanyagot.
Gruber Lászlónak 2004-ben már megjelent egy egyetemi tankönyve, „Ausztrália, Óceánia és az Antarktisz természeti földrajza” címmel. A bonyhádi gimnázium tanára a szegedi egyetem óraadója is, és törekvéseit látva bizton állíthatjuk, hogy a jövõben is találkozhatunk nevével a tankönyvkiadásban.